Recensie | De bittere politieke satire van ‘The Regime’

De nieuwe HBO-serie ‘The Regime’ werpt een satirische blik op de wantoestanden binnen de paleismuren in een autoritaire Oost-Europese staat. Met Kate Winslet en Matthias Schoenaerts in de hoofdrollen.

Mogen we blij zijn Matthias Schoenaerts nog eens aan het werk te zien? Toch wel. De acteur heeft de voorbije jaren zeker niet stilgezeten, maar films als ‘The Sound of Philadelphia’ en ‘Amsterdam’ en series als ‘Django’ misten om uiteenlopende redenen hun doel.

Presidente Elena Vernham is tegelijk een rotverwende en onvolwassen fille à papa, een niets ontziende navelstaarder en een manipulator met grootheidswaanzin.

Dan maakt de nieuwe zesdelige HBO-reeks ‘The Regime’ een pak meer indruk. De setting is een fictief Oost-Europees land dat herinnert aan Roemenië ten tijde van Nicolae Ceaușescu, als die eerder richting NAVO had geleund en de macht had doorgegeven aan zijn dochter. Het staatshoofd heet hier Elena Vernham (Kate Winslet in grote doen). Ze is tegelijk een rotverwende en onvolwassen fille à papa, een niets ontziende navelstaarder en een manipulator met grootheidswaanzin.

U mag zelf kiezen aan welke bestaande wereldleider dat profiel u het meest doet denken. In de eerste aflevering maakt Elena kennis met Herbert Zubak (Schoenaerts, op alle vlakken imposant), een getormenteerde militair die uit de gratie is gevallen sinds hij met dodelijk geweld een mijnwerkersopstand heeft onderdrukt. Elena is gefascineerd door de kinderlijke bruut. Hun ontmoeting zal onverwachte gevolgen hebben.

Wat ‘The Regime’ onderscheidt van satirische films en series als ‘The Death of Stalin’, ‘Yes Minister’ en ‘The Thick of It’ is dat hij meer in petto heeft dan alleen politieke humor. Het is ook een triest en verrassend pakkend liefdesverhaal tussen twee gebroken zielen die beseffen dat ze niet zonder elkaar kunnen.

Gekonkelfoes

Bovendien lijkt schrijver Will Tracy, die eerder meewerkte aan onder meer ‘Succession’, te begrijpen dat de thema’s die hij aanhaalt per definitie te zwaar wegen om ze te herleiden tot voer voor gegniffel. ‘The Regime’ blijft weliswaar grotendeels binnen de paleismuren om te focussen op de egotripperij en het gekonkelfoes dat zich daar afspeelt, hij laat wel voortdurend de gevolgen van die wantoestanden op de gewone burgers doorschemeren. Het resultaat is een bittere serie die misschien niet altijd de meest overtuigende grappen en kolder verzint, maar die zeker naar het einde toe enkele rake klappen uitdeelt.

‘The Regime’ is nu te zien op Streamz.

Source link